Niet bereikbaar

Auto advies & keuzehulp

24 oktober 2023

Alfred Groters

Is de i4 de eerste Sexy Elektrische BMW?

Misschien toch eens proberen, dat elektrisch rijden. Hmm?

Is de i4 de eerste Sexy Elektrische BMW?

Het uiterlijk!

Helemaal afgereisd naar het Ketelmeer, vlakbij Schokland. Zegt het je niks? Gelukkig. Anders wordt het nog een trekpleister. Een middagje kanoën door het IJsseloog en je bent op slag verliefd op de Nederlandse Everglades. Zonder krokodillen, met horzels.

Afijn, omringt door de pure elementen van de oude Zuyderzee, waren we blij met deze uitstootloze i4 edrive40! Eindelijk een mooie elektrische auto voor dagelijks gebruik. Sommige zien er kek uit, andere functioneel, maar de meeste zijn lelijk. Deze is ‘mooi’! Althans, dat zeggen mensen. Wat vind jij?

Alhoewel smaken verschillen, ben ik het ermee eens. Deze ziet er lekker uit. Een sportieve voorkant met lichtelijk boos staande koplampen, maar niet teveel uitgedost. Een achterkant met kloppende proporties en stijlvolle achterlichten. Sportieve coupe lijn. Ook het interieur is mooi afgewerkt.

De Voors en Tegens

Wat is eigenlijk nog het voordeel van die 5-Serie of E-Klasse, als je ook dit kan rijden? Inderdaad, zo goed is onze indruk na een dagje rijden. De auto is goed afgewerkt. Mooie en stevige materialen. Hij rijdt comfortabel. Meer dan genoeg power. Waar scheelt het nog aan?

Nou, we hebben wel een paar puntjes die beter kunnen. We zetten de voors en tegens even op een rijtje.

Geweldig

  1. Hij rijdt subliem. Ja, hij is wat zwaar met ruim 2.000 kilo, maar door het scherpe stuurgedrag, de 340 pk en alle assisterende techniek, voelt hij niet als té zwaar. Hij is snel, wendbaar en geeft je een vertrouwd en zelfverzekerd rijgevoel.

  2. Hij rijdt comfortabel. Wij vinden het stuurgevoel meer gericht op comfort dan op actief rijgedrag. Voor de ‘gas’ respons geldt dat ook. Je komt tot rust in deze BMW. Is dat ‘op z’n BMW’s?’, dat laten we even in het midden. Maar het past deze auto goed.

  3. De actieradius is met 500 km in de praktijk dikke prima. Hij wordt misschien wel afgetroefd door de nieuwe Tesla Model 3, zijn directe concurrent, maar naar hedendaagse standaarden zet BMW in dit opzicht goede prestaties neer.

Verbeterpuntjes

  1. Er is geen sensor die voorkomt dat het openen van de achterklep wordt onderbroken als deze met een object dreigt te botsen. En dat terwijl de auto is volgestopt met sensoren! 

  2. Welke app op jouw telefoon bespaart je maandelijks duizenden euro’s? Inderdaad, Flitsmeister. Maar als je de muziek uitzet, zet hij ook de meldingen van Flitsmeister stil.

  3. Recuperatie (energie opwekken door remkracht) op basis van navigatie werkt geweldig. Je rijdt op een kruispunt of rotonde af, en de auto remt met passende recuperatiekracht. Dat gaat bijna altijd goed. Incidenteel komt het voor dat de BMW een rotonde niet herkent. Dan werkt het een keertje niet en kun je een beetje schrikken.

Conclusie

Op deze auto zitten een paar mooie opties. Een Harman Kardon geluidsinstallatie bijvoorbeeld. Die klinkt zo goed dat ‘ie niet mag ontbreken. Het voegt ook echt wat toe. Want als je geen ronkende motor hoort, dan hoor je alleen de weg. Die valt dan meer op. Een goed klinkende geluidsinstallatie heeft dan meerwaarde. Verder stuurt de auto heerlijk en rijdt hij comfortabel. Waar het nodig is stuurt hij scherp en rijdt hij zeer vlot. Op gebied van actieradius en laadtijd gaat hij goed mee met de concurrentie. De afwerking is mooi.

De BMW i4 edrive40 is op enkele kleine optimalisaties na een volwassen elektrisch model dat we warm aanbevelen. Tenminste, als jij warm wordt van elektrische auto’s. Dat blijft wel een ding voor sommigen. Vergelijk je de rij-ervaring met een (wat oudere) 3 liter benzine of krachtiger? Dan blijft elektrisch rijden wat ‘vlak’ aanvoelen. Voor ieder wat wils! Is hij de prijs waard? Wij denken van wel. Al loopt die wel snel op bij BMW, als je de auto leuk wil inkleden.

Bekijk onze review hier: https://youtu.be/Oqhj34a2qC0?si=qFc0iT7kuQi0FCHq