Auto advies & keuzehulp
17 januari 2024
Alfred Groters
Wij zetten voor je op een rij wat belangrijke overwegingen zijn in het maken van je keuze.
Benzine, diesel, lpg, cng, hybride of elektrisch. Aan alles zit een ander prijskaartje en in enkele gevallen een fijn subsidiekaartje. Afhankelijk van je situatie helpen wij je door het brandstof oerwoud. Let's go!
Tanken gaat zoals we gewend waren: lekker snel.
Minder wegenbelasting dan bij diesel
Motoronderdelen zijn meestal goedkoper
Minder uitstoot van fijnstof, dus ook minder gedoe met rijden door milieuzones
Als je veel rijdt valt een benzine auto meestal duurder uit
Benzineprijs is duurder dan dieselprijs
Benzinemotoren gaan meestal minder lang mee dan dieselmotoren
Tanken gaat lekker snel
Langere motor levensduur dan bij benzine
Minder slijtage, onderhoud en kosten
Meestal meer trekvermogen dan bij benzine
Zuiniger dan benzinemotoren (gemiddeld 25%)
Goedkoper dan benzine
Hogere wegenbelasting dan bij benzine auto, dus vooral ideaal als je regelmatig of veel rijdt (meestal meer dan 20 duizend km per jaar)
Maakt meestal iets meer motorgeluid
Voorlopig nog geen wegenbelasting (maar dat gaat wel komen)
Heerlijk stil
Snelle acceleratie
Veel minder onderhoudskosten
Kleinere actieradius dan verbrandingsmotor
Snellaadtijd is meestal langer dan 25 minuten (van bijna leeg naar bijna vol)
Prijziger dan verbrandingsmotor auto’s
Door hoge elektra prijzen is brandstof momenteel goedkoper dan elektriciteit
Er zijn verschillende type hybride auto’s:
Er is de zogeheten MHEV. Dat zijn auto’s die elektrisch wegrijden en kunnen ‘zeilen’ (zonder gasgeven blijft de auto met lichte elektrische ondersteuning rijden). Je kunt vaak niet puur elektrisch rijden. De auto is wel lichter dan andere hybride of elektrische auto’s.
Er is de ‘Full Hybrid Stekkerloos’. Die kunnen het bovengenoemde, maar ook enkele kilometers volledig elektrisch rijden.
Er is de PHEV. Die heeft wel een stekker. Je kunt er meestal zo’n 40-70 km elektrisch mee rijden. 50% minder wegenbelasting tot 2026.
Sommige auto’s zijn verkrijgbaar met een ‘dual fuel’ systeem, waarbij een dieselmotor zowel kan lopen op diesel en op lpg of cng. Zo’n systeem kan ook achteraf worden ingebouwd.
Goedkoop
Lage onderhoudskosten
Je kan zo’n 450-500 km op lpg rijden voordat er wordt overgeschakeld naar diesel
Je verbruik ligt iets hoger en je actieradius iets lager, dus de brandstof is wel goedkoper, maar als je brandstofkosten tegenover actieradius zet, valt het financiele voordeel soms weg
Je mag niet ondergronds parkeren
Lpg tankstations vinden is redelijk te doen, er zijn namelijk zo’n 1000 tankstations die het leveren. Maar het is wel opletten. Het wordt dus lang niet overal geleverd.
Voor CNG (compressed natural gas) geldt ongeveer hetzelfde als bij lpg, al is lpg niet geschikt voor benzinemotoren, maar kan cng in speciaal daarvoor (om)gebouwde benzinemotoren als brandstof worden gebruikt. Met cng kun je wel ondergronds parkeren. Tankstations die cng leveren zijn schaars. Het zijn er nu zo’n 150 en er komen er steeds meer bij. Goed opletten dus!
Bij elke situatie en voorkeur past een optimale brandstof. Afhankelijk van je budget, je autowensen en je eventuele laadmogelijkheden hopen we nu dat je makkelijker door de bovengenoemde mogelijkheden kunt navigeren. In onze video gaan we uitgebreid in op het onderwerp en kun je reageren met vragen. Bekijk hem hier: https://www.youtube.com/watch?v=icdxdS-drac