Auto advies & keuzehulp
13 december 2023
Moshe Arounov
Tijd om onze vooroordelen van Chinese producten te schrappen
NIO, wie kent het niet? Nou, ik denk de meeste mensen. Maar daar zit verandering in! De Chinese autofabrikant waagt zich op de Nederlandse markt met deze modellen:
NIO ET7: Een grote luxe sedan
NIO ET5: Een middelgrote sedan, ook in station te krijgen!
NIO EL6: Een middelgrote SUV
NIO EL7: Een grote SUV
Denk je aan Duitse producten? Dan denk (of dacht) je aan degelijkheid, nietwaar? Denk je aan Chinese producten? Dan denk je aan... goedkoper productie. NIO kiest ervoor om dit plakkerige stereotype te transformeren. NIO's zijn namelijk niet budgetvriendelijke geprijsd. De focus ligt op kwaliteit. Maar komt dat ook uit de verf? Kan de auto meekomen met concurrenten als de TESLA Model 3, BMW i4, Polestar 2 en in de toekomst de VW ID.7? Hieronder delen wij onze ervaring.
De neus is zeer scherp vormgegeven, met gesplitste voorlampen. Wat ook opvalt is hoe breed deze middelgrote sedan is. Dit merk je ook goed als je in de auto gaat zitten. Puur vanuit de voorkant bekeken denk je te maken te hebben met een (veel) grotere auto. Dit is met een reden gedaan: de NIO kan namelijk van batterij wisselen in een wisselstation! Wat ook opvalt zijn de camera's en sensoren op het dak. Ziet het erg gaaf uit? Wij vinden het wel wat hebben.
Als je naar de zijkant kijkt valt het mooie coupésilhouet op, met aan het achtereinde een subtiele "ducktail" spoiler. Met de deurhendels die in de deuren verdwijnen en de subtiele lijnen oogt de zijkant rustig maar sportief. De velgen die onder ons exemplaar waren gemonteerd zijn 19 inch en krijg je zonder meerprijs bij de auto meegeleverd. Er zijn nog twee andere velgen verkrijgbaar: een andere 19-inch velg en de grotere 20-inch velgen; deze hebben een meerprijs van €1.000. Wat ons betreft is het laatste niet nodig; de auto ziet er stoer uit met de meegeleverde velgen en ze zijn ook beter voor de actieradius. Het zijprofiel doet ons denken aan een Porsche Taycan.
Dit is ook een mooi moment om het over de kleur te hebben. Dit exemplaar heeft een vanille tint die erg mediterraans aanvoelt. Mocht je iets minder willen opvallen wees dan gerust de NIO is in totaal in acht kleuren te krijgen.
Wat opvalt aan het achterwerk van de NIO is de ledstrip, die mooi is vormgegeven met een kleine knik aan weerszijde. Geen neppe uitlaten, wel een splitter bij de bumper. Wat ook opvalt is dat in de haaienvin, die normaliter voor de radio ontvangst zorgt, een camera is verwerkt. Subtiele oplossing naar onze mening. Lekker kontje dus!
Voorin is het goed toeven in de ET5. Het eerste wat je opvalt zijn natuurlijk de stoelen, een mooie balans tussen een sportieve, maar ook (erg) comfortabele zit. Wat je wel merkt is dat je de stoel niet heel laag kunt zetten. Het is overigens niet lastig om een goede zitpositie te creëren met de elektrisch bedienbare stoelafstelling. Over elektrische afstelling gesproken: het stuur is ook elektrisch af te stellen. Dit doe je door in het infotainmentscherm aan te geven dat je dit wilt doen. Vervolgens kun je het stuur afstellen met de knoppen op het stuur. Het is ook mogelijk dit aan NOMI, de digitale assistente, te vragen. Het stuur voelt prettig aan, mooi dik en de knoppen voelen kwalitatief hoogwaardig.
Als je naar het dashboard kijkt valt op dat deze minimalistisch is; er zijn geen ventilatieroosters zichtbaar en vrijwel alle functionaliteiten worden bediend met het infotainmentscherm. Het dashboard is opgetrokken uit een mooie combinatie van vegan leer, stof, hoogwaardige plastics en voelt premium aan, al is het wel iets minder dan bij zijn grotere broer de ET7. De middenconsole is de enige plek waar je een aantal knoppen vindt: een om de deuren te ver- en ontgrendelen, een voor de waarschuwingslichten en een om de rijmodi mee te wijzigen. De middenconsole zelf is gemaakt van een afwisseling van materialen als hoogwaardige plastics en vegan leer; ook hier voelt alles goed aan. Wat ook opvalt aan de middenconsole is hoe diep het vakje is onder de armleuning. Dat is wel nodig ook, want er is geen dashboardkastje aanwezig in de NIO.
Al met al is het fijn voorin en voelt de auto ruimtelijk aan, mede door het panoramadak. Dat ruimtelijke gevoel houdt wel een beetje op zodra je in de achteruitkijkspiegel kijkt; het achteruitje is dermate klein dat je het gevoel hebt uit een kijkdoos te kijken. Gelukkig heeft de auto voldoende camera's en sensoren om dit te compenseren.
Wij hadden de standaarduitvoering mee. Er is ook een comfortpakket (€1.500) beschikbaar. Daarmee verhoog je het comfort nog verder met stoelventilatie, stoelmassage, stoelverwarming achterin, stuurverwarming, verlichte dorpelafwerking en een slim geursysteem. Kortom, een fijne beleving voorin de ET5.
Het infotainmentscherm is prachtig om naar te kijken dankzij OLED techniek. Verder is de UI van het infotainmentscherm logisch en supersnel. Helaas is er geen ondersteuning voor Apple Carplay of Android Auto; wel is de Spotify-app beschikbaar en is het navigatiesysteem goed genoeg om Google Maps of Waze niet te missen. Naast het infotainmentscherm heb je ook NOMI die je kan assisteren; zij spreekt (nog) geen Nederlands, dus je zal het voor nu in het Engels moeten doen. Daarnaast heb je ook een scherm achter het stuur dat alle informatie geeft die je wil zien: snelheid, actieradius, de verkeerssituatie om je heen, routebegeleiding en meer.
Ga je achterin zitten, dan merk je meteen dat het een coupé is. De aflopende daklijn zal voor mensen vanaf 1,85 meter betekenen dat je met je haar het dak zal aanraken. De knieruimte is goed en er is ook geen middentunnel aanwezig omdat het een elektrische auto is. Je kunt echter je voeten niet onder de voorstoelen schuiven. De auto is breed, dus je kunt best makkelijk met z'n drieën naast elkaar zitten. Verder is er een middenarmsteun met bekerhouders en twee ventilatieroosters met daaronder één USB-C poort. Waar je ook rekening mee moet houden is dat de ruiten achterin niet helemaal naar beneden kunnen, wat komt door de vormgeving van de auto. Al met al is het geen ruimtewonder achterin, al vond ik het zelf ruimtelijker aanvoelen dan een BMW i4, maar minder ruimtelijk dan een Model 3.
De ruimte in de kofferbak is 386 liter, wat oké is maar niet baanbrekend in het segment. Verder is er geen ruimte om de laadkabel op te bergen. Deze zul je dus los (of in een tasje) in de kofferbak moeten meenemen. Daarnaast is er een 12volt-aansluiting aanwezig, maar verder valt er niets interessants te melden over de ruimte in de kofferbak. Overigens is een echte unique selling point (USP) van de ET5 dat deze ook als touring (stationwagon) verkrijgbaar is. Dan gaat de kofferbakruimte ineens naar 450 liter en met de achterbanken neergeklapt (40:20:40) naar 1.300 liter. De touring is beschikbaar voor een meerprijs van €1.200. Meningen verschillen natuurlijk, maar wij vinden de touring (nog) mooier dan de sedan. Voor ieder wat wils in elk geval.
Bij een zware auto als deze zou je luchtvering verwachten, maar de ET5 heeft schroefveren. Het is ongelooflijk, maar ik heb de luchtvering op geen enkel moment gemist. De ET5 rijdt soepel over drempels en oneffenheden in de weg. Zet je de auto in Sport+, dan kun je de auto met bizarre snelheden de bocht in gooien, waarbij de koets minimaal helt. Erg knap van NIO hoe ze dit voor elkaar hebben gekregen.
De NIO accelereert van 0-100 km/u in zo'n 4 seconden. De ET5 wordt altijd geleverd met 490 pk en 700 Nm koppel. Er zijn twee accuvarianten beschikbaar, namelijk een 75 kWh (456 km WLTP) accupakket en 100 kWh (590 km WLTP) accupakket. Wij reden met de 75 kWh variant en behaalden een praktijkbereik van zo'n 400 km in de herfstmaanden. Het verbruik en actieradius zijn prima te noemen, maar hangen natuurlijk sterk af van je eigen rijstijl en het seizoen. Al met al is het niet de meest zuinige auto en heeft het geen baanbrekend bereik.
Je kunt snelladen met maximaal zo'n 140 kW, waarmee de auto in ongeveer een halfuurtje is volgeladen. Wat NIO natuurlijk uniek maakt, is de accuswap-technologie. Moet je nog sneller laden? Dan kun je naar een van de 7 swapstations rijden (er komen er steeds meer in Nederland). Je parkeert de NIO voor het station en de NIO doet de rest zelf. De auto parkeert zichzelf vervolgens in het swapstation, waarna de accu uit de auto wordt gehaald en er een "nieuwe" opgeladen accu in wordt gestopt. Het proces duurt hooguit 5 minuten. Houd er wel rekening mee dat niemand in het swapstation mag stappen tijdens het proces; dan stopt het en moet het op afstand weer worden gestart.
De NIO ET5 is een fijn rijdende, wat ons betreft mooie auto met een aantal originele eigenschappen. Als je iets unieks wilt rijden, dan is de NIO ET5 absoluut het overwegen waard. Kwaliteit uit China? NIO heeft ons overtuigd.