Niet bereikbaar

Auto advies & keuzehulp

31 maart 2023

Alfred Groters

De Seat Leon! Aantrekkelijke occasion?

Middenklasser knaller in schaapskleren?

De Seat Leon! Aantrekkelijke occasion?

Goede middenklasser met een sportieve smoel. Onder de loep ermee!

Dat Seat Spaande roots heeft helpt mee. Het mediterane temperament is zichtbaar en voelbaar. Scherpe lijnen en hoeken. Cockpit interieur. Vlot. En dat wil ook wel met die 1.5 ETSI Mild Hybrid. Stoot hij de Golf van de troon?

Ontwerp

De auto is qua exterieur niet bizar opvallend, maar voor een middenklasser heeft hij een originele en sportieve uitstraling. Kijk je naar de koplampen (led), de kleine spoiler, spiegels, daklijnen en achterlampen, dan zie uitgesproken hoeken en aandacht voor detail in het design. Hij mag er zijn!

Qua interieur is de auto voor de bestuurder relatief rijdersgeoriënteerd en stijlvol ingericht. Een mooi verwerkt infotainmentscherm, lichtstrips die de cabine in het donker mooi oplichten. Niet minimalistisch maar aangekleed. Er is bovendien voldoende opbergruimte, voorin en achterin. 

We hebben de tourer mee. Achterin is hij bovengemiddeld ruimtelijk. Zou je daar drie volwassenen vervoeren, geen punt. Met name ook voor jonge gezinnen is deze auto en variant een interessante optie.

Het ontwerp binnen heeft ook minder geslaagde punten. Het infotainment systeem werkt prima, maar er zijn betere alternatieven. Ook is hij volledig touch. Daar wordt niet iedereen enthousiast van. Ook is je hier en daar kunststof gebruikt waar je relatief makkelijk beweging in krijgt, zoals de middenconsole. Dit zijn kleine verbeterpunten.

Specs!

Welke hadden wij mee?

  • Tourer

  • Motorisering van 1.5 ETSI Mild Hybrid en 150pk en 250 nm koppel (lekker vlot)

  • FR / Business Intense pakket

  • Stoel- en stuurverwarming

  • Achterklep automatisch open en dicht

  • Knappe 18 inch velgen

  • Dodehoekssensor

  • Digital infotainment met Apple CarPlay / Android Auto

  • Adaptive Cruiscontrol

  • Lid verlichting (ook de mistlampen)

Niet gek dus. Krijg je meer voor minder? Die indruk heb ik soms bij Seat. Of ben ik dan een slachtoffer van slimme PR? Hoe dan ook. Voor de bouw van Seats worden onderdelen gebruikt van de meer premium broertjes en zusjes merken onder Volkswagen groep, zoals Audi en Volkswagen. Dat maakt dat je over het algemeen kwaliteit krijgt, maar voor een minder premium prijs.

Dat wil niet altijd meteen vlekkeloos slagen. Deze motorisering had bijvoorbeeld issues. Dat kwam door de combinatie met de mild hybrid techniek. Geef je goed gas, dan krijg je een boost van de batterij. Laat je het gas los, dan ‘zeilt’ de auto geruisloos door. Mooie techniek! De kinderziektes zijn er inmiddels uit. Maar check bij belangstelling naar de auto even de onderhoudsgeschiedenis om hierop te controleren.

Rijgevoel

Bij de Leon is goed nagedacht over de comfortabele, economische en de sportieve rijstand. Je merkt een goed verschil in gasrespons en schakelsnelheid, waarbij de beleving wordt geaccentueerd door de kleuren en componentweergave in het infotainment display. Duidelijk en toch leuk ingericht.

Met bijna 1200 kilo is de auto redelijk lichtvoetig, ondanks dat je achterin flink ruimte hebt. Dat maakt dat je prima bochtjes kan maken en de auto kan uitdagen.

Competitie en conclusie!

De Skoda Octavia, De Golf en de Opel Astra zijn directe concurrenten te noemen.

Qua beleving komen de Octavia en Astra het dichtst in de buurt, alhoewel de Leon wat jeugdiger is in uitstraling en meer premium voelt voor wat je betaalt. De Golf is in een vergelijkbare variant iets duurder maar in die generatie eveneens aantrekkelijk. Moeilijk keuze, want deze auto’s zijn alle drie met recht populair. Veel mensen laten hun keuze dan ook afhangen van het stukje uitstraling.

Bekijk ook onze review op YouTube:

https://youtu.be/UZ48nA8XUFA