Auto advies & keuzehulp

20 januari 2023

Moshe Arounov

Goede stadsauto occasion tot €5.000

Goede stadsauto onder de €5.000? Wij zoeken het uit!

Goede stadsauto occasion tot  €5.000

Het A-segment: het segment van de stadsauto! Erg populair in Nederland vanwege de lage aanschafprijzen, de vaak lage onderhoudskosten en zuinige motoren. En vrijwel altijd in de hatchback carrosserie variant te krijgen. Compact maar ruim dus! In dit geval gaan wij kijken naar de beste A-segment occasions tot €5.000,-. 

Citroën C1, Peugeot 107, Toyota Aygo

Deze auto’s werden ook wel “city bugs” genoemd, gebouwd vanaf 2005.

In de jaren 2010, 2011 & 2012 waren ze erg populair. Met lage kosten in het achterhoofd ontwikkeld, dus verwacht geen exotische materialen of exotische techniek.

Ze bieden plaats voor vier passagiers en zijn te krijgen in zowel drie- als vijfdeurs varianten. Met een beetje zoeken vind je een exemplaar met airco.

We gaan deze populaire auto's onder de loep nemen!

Motorisering

Alle drie de modellen zijn, los van het uiterlijk, identiek aan elkaar.

Ze kwamen in een 1.0 liter drie cilinder benzinemotor of in een 1.4 dieselmotor. Die laatste is in Nederland vrijwel niet meer te vinden.

Ons advies zou ook zijn alleen naar de 1.0 drie cilinder variant te kijken. Deze motor levert 68 pk en accelereert de auto van 0 naar 100 km/h in 14,9 seconden. Geen strepentrekker, maar voldoende.

Met deze motorisering rijd je gemiddeld zo'n 1 op 20, relatief zuinig dus. 

Interieur

Qua interieur is het plastic fantastic en zie je een spaarzaam materiaalgebruik. Naast de materialen zijn er ook weinig handige opbergruimtes.

Ja, je hebt ruimte in de deuren en een opbergvak in het dashboard, maar dat laatste kan je niet dicht doen.

De achterbak is slecht 139 liter groot, maar door het hatchback model, makkelijk in gebruik. Deze biedt ruimte voor enkele boodschappentassen.

Gelukkig zijn de twee achterstoelen om te klappen. Een voordeel van het functionele interieur is dat er weinig stuk kan gaan. 

Betrouwbaarheid

Dan even over de betrouwbaarheid. Omdat de city bug geen complexe techniek gebruikt ging er ook niet veel aan stuk. De auto’s worden echter wel steeds ouder, let dus op slijtage zaken als banden, lampjes en dergelijke.

Veel voorkomende motorische en technische problemen:

  • Lekkende waterpomp, kijk dus goed naar het koelvloeistofpijl. Bekijk ook of de motortemperatuur goed blijft tijdens de proefrit. 

  • Koppeling moet snel vervangen worden, de kosten zijn hiervoor circa 800 euro. Kijk dus goed of dit al gedaan is. Gemiddeld moet de koppeling om de 60.000 km vervangen worden bij deze auto’s. 

Voor- en nadelen

Voordelen:

  • Compact

  • Zuinig

  • Groot aanbod

  • Ook in 5 deurs variant te verkrijgen

  • Veel onderdelen zijn relatief makkelijk verkrijgbaar

Nadelen:

  • Het materiaalgebruik is meer gericht op eenvoud

  • Kleine achterbak met 139 liter, zelfs voor een auto uit dit segment

KIA Picanto (2011-2015)

De Kia Picanto is een succes gebleken in Nederland met in totaal 56.785 verkochte modellen in deze periode! Hij ziet er goed uit en kwam ten opzicht van zijn concurrenten ook met een viercilinder motor.

De auto voelt dan ook een stuk volwassener aan dan de bovengenoemde citybugs. 

Motorisering

De Kia Picanto kwam in twee motor varianten: de 1.0 driecilinder en de 1.2 viercilinder.

Beide geen strepentrekkers, maar dat is geen verrassing.

Wel voelen beide motoren soepel aan. De 1.0 driecilinder is erg verfijnd voor een driecilinder en reageert goed op het gaspedaal.

Met een 0 - 100 tijd van 14,4 seconden en 69 PK is deze motorisering voornamelijk goed voor stadsgebruik; daar is hij ook op z’n zuinigst.

De 1.2 viercilinder is in de praktijk wat rustiger en heeft net wat meer pit (86 PK), hij gaat ook van 0 - 100 in een respectabele 11,4 seconden.

Mocht je meer snelweg kilometers willen maken dan zou ons advies zijn om voor deze variant te gaan. De auto voelt gewoon wat rustiger aan. 

Houd er wel rekening mee dat het brandstofverbruik bij beide motoren onder het gemiddelde zit. Bij de 1.0 zit dat tussen de 1 op 15 en 1 op 17. Bij de 1.2 moet je denken aan gemiddeld 1 op 15. 

Interieur

Het interieurdesign van de Kia Picanto is strak en oogt volwassen; zo zie je er veel elementen van grotere broers en zussen van de Picanto in terugkomen.

Het is iets minder speels dan bij concurrenten. Het oogt en voelt echter degelijk en is qua materiaalgebruik erg goed!

De Picanto bewijst dan maar weer dan een A-segmenter niet spartaans hoeft te zijn. Hij is ook erg ruim voor een auto uit dit segment: je kan makkelijk vier volwassenen kwijt in de auto, wat je niet kan zeggen over menig concurrent.

De ruimte in de achterbak blijft met 200 liter beperkt.

Om even verder te gaan over de nadelen: de speakers zijn bedroevend. Aftermarket speakers zijn dus een aanrader.

Betrouwbaarheid

Wat betreft betrouwbaarheid zit het wel snor met deze auto. Los van slijtage onderdelen en regulier onderhoud ga je niet tegen rare problemen aanlopen bij deze auto.

Dit betekent natuurlijk niet dat je er klakkeloos vanuit moet gaan dat het wel goed zal zitten.

Immers als de auto niet goed en/of tijdig is onderhouden kan je alsnog tegen problemen aanlopen.

Kijk dus altijd goed naar de onderhoudshistorie van een auto en of deze in zijn volledigheid aanwezig is, inspecteer de auto zelf ook en maak een proefrit.

Voor- en nadelen

Voordelen

  • Betrouwbaar

  • Rijdt en stuurt erg goed

  • Voelt volwassen aan en heeft een ruim interieur

  • Beide motoren opties zijn soepel

  • Veel verkocht dus ook ruim aanbod als occasion

Nadelen

  • Brandstof verbruik boven het gemiddelde van dit soort modellen

  • Stereo-installatie niet om naar huis over te schrijven

  • Kleine achterbak (200 liter)

Volkswagen Up!

De Volkswagen Up! is een belangrijke auto geweest in het modellengamma van Volkswagen.

In 2013 was het met 16.000 units de meest verkochte auto van Nederland!

Zuster merken Seat & Skoda kwamen in die tijd ook met auto’s die qua techniek identiek zijn aan de Up! Echter blijven deze qua aantallen ver achter op de Up! Onze verklaring hiervoor is dat het positieve en pionierende Up! imago en design hier een grote rol in hebben gespeeld. 

Motorisering

De Volkswagen Up! is geleverd met de 1.0 liter driecilinder benzinemotor.

Deze motor werd geleverd in twee vermogensvarianten, namelijk de 60 pk en 75 pk variant.

Beiden passen prima bij de auto en hij is vlot zat voor in de stad, met de 75 pk variant kom je echter lekkerder mee op de snelweg terwijl deze niet veel minder zuinig is.

De Up! kwam sinds 2013 ook met een aardgas variant. Deze leverde 68 pk. De 1.0 liter driecilinder is een betrouwbare krachtbron gebleken.

Let alleen wel op dat je de distributieriem tijdig vervangt, de onderhoudsinterval hiervoor is om de 50.000 km of 3 jaar.

Interieur

Het interieur van de VW Up! is ruim te noemen binnen het segment.

Voorin voelt het echt als een auto uit een segment hoger. De stoelen zijn comfortabel en de voorportieren groot. Je hebt echt het gevoel in een grotere auto te zitten.

Achterin is het ook aan de ruime kant voor dit segment, je neemt vrij gemakkelijk vier volwassenen mee. De achterbak is ook groot voor het segment (251 liter).

Qua design is het ook een leuk interieur en in sommige varianten matcht de dashboard kleur met die van het exterieur. Toe maar!

Je kan de Up! ook krijgen met een navigatiesysteem dat je erop en eraf kan klikken, ook wel het Portable Infotainment Device (PID) genoemd. Dit infotainmentsysteem toont je ook gegevens over je verbruik en komt met adviezen over hoe je zuiniger kan rijden.

Over het algemeen is het interieur van de Up! dus een enorme plus.

Betrouwbaarheid

De Volkswagen Up! is een simpele auto qua techniek en kent daardoor weinig terugkerende problemen. Toch zijn er een aantal euvels bekend waar je op moet letten.

Soms blijft de elektrische koelvin draaien, waardoor de accu leegloopt.

Er zijn enkele eigenaren die melden dat de motor soms uitvalt als ze vaak korte ritjes maken en soms lange ritten, door een vervuilde nokkenassensor. Voorgaande is simpel op te lossen door deze schoon te maken.

De 'PEN-bobines' kunnen er in enkele vallen mee ophouden waardoor de auto op twee cilinders verder gaat. Check de onderhoudsgeschiedenis hierop als je belangstelling hebt naar deze auto.

De Up! is over het algemeen een betrouwbare auto met euvels die niet ernstig of prijzig zijn om op te lossen. Toch is hij niet zo betrouwbaar als de KIA Picanto.

Voor- en Nadelen

Voordelen

  • Ruim voor zijn klasse

  • Leuk interieur design

  • Rijdt en voelt volwassen

  • Veel verkocht dus ook ruim aanbod als occasion

Nadelen

  • Minder betrouwbaar dan concurrenten als de KIA Picanto

  • Distributieriem dient relatief vaak en snel vervangen te worden

Conclusie

Kleine stadsauto's zijn mateloos populair in Nederland. Dit komt door de lage motorrijtuigen belasting, goedkope verzekeringen en de zuinige motoren van deze auto's.

Door de lage nieuwprijs zijn er veel verkocht, ook via private lease. Er zijn veel occasions in te vinden!

Het betreft hier meestal auto's die voor korte ritten zijn gebruikt, controleer daarom altijd goed hoe de koppeling en handbak aanvoelen. Slipt de koppeling en/of schakelt de auto hakerig, dan weet je dat er wat onderhoud aan zit te komen!

In dit segment zijn er naast bovengenoemde ook vele andere opties om op te noemen, enkele populaire alternatieven:

  • Hyundai i10: Gebaseerd op hetzelfde platform als de KIA Picanto, met veel van de gelijke plus- en minpunten;

  • Fiat 500: Leuk design, maar niet het meest praktische in dit segment;

  • Ford KA: Gebaseerd op de Fiat 500, echter leuker sturend.

We hebben hier populaire stadsauto's besproken waar mensen dus relatief weinig over te klagen hebben! Prettige wagentjes, 'hatchback' compact, dus makkelijk in het benutten van ruimte. Relatief lager in de kosten en je kan ze gewoon overal kwijt.

Zelfs in de smalste klinkerstraatjes en parkeervakken uit onze eeuwenoude grachtenpand steden.

Je uiteindelijke keuze is persoonlijk, maar we hopen je met deze informatie te hebben geholpen in het maken van je keuze!