Niet bereikbaar

Autonieuws

26 februari 2024

Alfred Groters

Lucid Air: Ultieme huwelijksbaby tussen BMW i7 & m5?

Een dure hartedief. Gelukkig zijn er prijsverlagingen aangekondigd!

Lucid Air: Ultieme huwelijksbaby tussen BMW i7 & m5?

Nieuw, Anders, Beter? De Lucid Air.

Voor een nieuweling is Lucid niet bescheiden. Qua engineering zijn ze de beste in de markt, aldus Lucid. En qua ruimtebenutting en efficiëntie trouwens ook! Toe maar, wat een claims.

Voordat we de auto ter review meekregen zocht ik eerst maar even hoe Lucid die claims onderbouwt. Op hun website bieden ze speciaal daarvoor ‘techtalks’ aan. Toegegeven: ik was verkocht. Techneuten die op therapeutisch rustige en visueel geanimeerde wijze hun innovatieve autotechniek uitleggen. Moet je net mij hebben. Ik kick daarop.

Samengevat spreken ze bij Lucid in elk geval over de innovatieve toepassing van silicum carbide schakelaars, waardoor koeling en efficiëntie verbetert, de baanbrekende CW waarde (de auto is heel airodynamisch), de compactheid van de elektromotor en omvormer, de grote beschikbare ruimte, hoge oplaadsnelheid en het grote bereik. Op papier is de auto inderdaad indrukwekkend. Maar hoe rijdt en voelt de auto nu eigenlijk in de praktijk?

Onze indruk van de Lucid Air Touring

De auto maakt een goede en bijzondere indruk. Maar niet alles is rozegeur en maneschijn. Lucid is een nieuwkomer en dat is voelbaar en zichtbaar, terwijl je flink betaalt. Het model dat wij meekregen, de Lucid Air Touring, was inclusief opties bijna 150 duizend euro. Dat zijn BMW i7, Mercedes EQS en Porsche Taycan prijzen. Gelukkig zijn er prijsverlagingen aangekondigd (lees onderaan deze blog daarover meer). Maar zelfs dan blijven de genoemde rivalen grofweg hetzelfde. Deze auto gaat als een kanon. Met 3,6 seconden 0-100 km/per uur tijd en bijna 650 pk op alle vier de wielen, heb je meer dan genoeg. Ook heeft hij een rijbereik van zo'n 500 km (met 10 graden buitentemperatuur). Netjes.

Maar zit Lucid op het niveau van zijn rivalen qua afwerking? Nee. Qua engineering en efficiëntie is Lucid een kleine stap verder. Ook is de onderscheidendheid van de Lucid Air merkbaar en voelt de auto zonder twijfel als een klasse apart. Maar waar staat Lucid in autoland? Ons antwoord op die vraag: Lucid focust duidelijk op een pure rijbeleving. In kwaliteit en comfort. Dat was mijn gevoel na een paar dagen rijden. We geven voorbeelden.

Interieur

Dit is aan de ene kant minimalistisch, maar toch meer aangekleed, ruimtelijker en warmer dan in bijvoorbeeld een Tesla. De auto is ongeveer even groot als een E-Klasse of een BMW 5-Serie, maar veel ruimtelijker van binnen. Het Lucid interieur voelt luxe, met prachtig leer, alcantara, houten accenten en heerlijke stoelen. Toch is het niet zo overvloedig als in een BMW i7. Die laatste auto geeft de bijrijder de indruk dat ‘ie in een drijvend theater zit. Overal entertainment en instelmogelijkheden. Bij Lucid niet. Lucid biedt kwaliteit, maar weinig bling bling en afleiding. De middenconsole kun je zelfs laten inklappen. Je houdt gewoon fysieke knoppen over. Zo ben je met je hoofd bij de rij-ervaring. Precies wat ze willen.

Rijden

Rijden heeft bij Lucid de focus en voelt uitnodigend. Instelmogelijkheden zijn niet uitgebreid maar functioneel, voor een luxe auto, welteverstaan. De rijbeleving voelt niet vlak, zoals vaak bij elektrische auto’s. Je voelt karakter. Lucid is rijden in hoog comfort, in een sportief afgestelde luxe sedan, met een GT-achtige rijbeleving. Dit is voor mij de eerste elektrische auto die rijden écht uitnodigend laat voelen, en dat is een groot compliment.

Wegligging

De wegligging is top. Het stuurgedrag is accuraat en comfortabel, maar je voelt de weg en de gedragingen van de auto fijn aan. Je voelt geen afstand tot de auto. Je wordt betrokken bij het rijden. Er is ook geen kunstmatig geluid om de elektromotor mee te maskeren. Je hoort deze op de achtergrond (dat klinkt als een soort mini straalmotor bij Lucid). Ook deze elementen versterken het contact met de auto, de weg en de rijbeleving. Dat laatste lijkt dus steeds centraal te staan. Dat maakt dat de auto je hart verovert. Het is een heerlijke bolide en met karakter. Ook omdat er genoeg ‘imperfecties’ zijn. En die moeten we ook bespreken. Genoeg mensen die erover zullen vallen. Dus daarover zo meer.

Het uiterlijk

Dit is een knappe en elegante auto, vind je niet? En een blikvanger! Regelmatig vroegen mensen ernaar, waar we dan ook maar even stilstonden. De auto ziet er luxe uit met z’n multi array headlamps, lichte GT lijn, mini ducktail en mooi vormgegeven lichtstrip aan de achterzijde. Ook het interieur is stijlvol, met mooie binnenverlichtingsmogelijkheden, luxe materialen en een doorlopend panoramadak. Mooie cockpit. Niet te wild maar rustig op het oog. Smaken verschillen, maar het uitgangspunt van Lucid is duidelijk.

Wat valt er te mopperen?

Deze variant, met opties, is verkrijgbaar voor 150 duizend euro. Daarom vergelijken mensen hem nogal eens met de Tesla Model S Plaid, de Mercedes EQS, BMW i7 en de Porsche Taycan. Dat is begrijpelijk. Maar de Lucid bezorgt je wel degelijk een andere en onderscheidende ervaring. Het is echt een keer anders, en dan ook nog elektrisch. Dat is geweldig, wat ons betreft. Maar we mogen kritisch zijn. Zeker in deze prijsklasse. En dan is er genoeg dat opvalt.

Want minder geweldig is het aantal ‘finishing touches’. Als je een auto verwacht waarbij alles, voor deze prijs, tot in perfectie is geregeld, dan ligt die verwachting bij de Lucid Air te hoog. Is dat onvergeeflijk? Of moeten we dit in context zien van de mooie engineering, de luxe uitstraling, het heerlijke interieur, het enorme bereik, grote ruimte, de oplaadsnelheid en het feit dat Lucid een nieuwkomer is? Dat ligt aan hoe zwaar je tilt aan die ‘finishing touches’. Wij vinden ze belangrijk genoeg om te benoemen.

Finishing Touches

De opbergruimte in de middenconsole open je door een houten lade naar achter te schuiven. Die voelt niet stevig en er mist soft close techniek. Volgende punt. Je kunt achterin de zonneschermen bedienen door de knoppen voor de elektrisch bedienbare ramen ‘door te klikken’. Dat werkt mooi. Maar één van de zonneschermen kwam piepend omhoog en wilde niet meer omlaag zonder een helpende hand. Dat voelt niet luxe. De rij-assisterende techniek werkt goed maar is duidelijk niet zo vergevorderd als bij rivalen. De parkeerhulp werkt regelmatig wel en niet. In de zonnekappen zitten aparte kapjes voor de spiegeltjes, die je omhoog moet houden, omdat ze anders weer terugklappen (onhandig). De regensensor voor de ruitenwisser werkt niet altijd goed. Zijn deze elementen ernstig? Nee. Je verwacht ze alleen niet in deze prijsklasse.

En dan zijn de bovengenoemde zaken relatief makkelijk oplosbaar in volgende iteraties (zeker op softwaregebied). Maar er zijn ook zaken die wij missen in een auto binnen deze prijsklasse. Bijvoorbeeld een mogelijkheid om videos te kijken op het middenconsolescherm tijdens het opladen. Massagefunctie in alle stoelen. Een geluidsinstallatie waar je echt van onder de indruk bent. Enkele van deze opties zijn bij te auto te bestellen, maar bij enkele rivalen heb zulke opties al tegen een verkoopprijs die een stuk lager ligt.

Conclusie

De Lucid Air bezorgt je een geweldige rijbeleving. In kwaliteit en comfort. De auto is erg ruimtelijk, zowel van binnen als qua opbergruimte. Het rijbereik en de oplaadsnelheid zijn indrukwekkend. De auto heeft van binnen en van buiten een stijlvol, elegant maar ook sportief karakter. Maar de prijs is stevig. Zo stevig dat de meeste mensen perfectie verwachten. Die is er niet. Hij heeft wel karakter. Je gaat zeker van de auto houden. Het is een hartedief. Overweeg je een keer echt iets anders dan de standaard auto’s waar men in deze prijsklasse voor kiest? En kun je deze nieuwkomer de ‘finishing touches’ vergeven? Dan kun je met deze auto heerlijk touren. Zelfs naar Cannes, om daar even te lunchen (doen mensen dat?), en zelfs met het gezin. Genoeg bereik, genoeg ruimte, meer dan genoeg comfort. En echt iets unieks. Dan zouden wij zeggen: ga voor die proefrit!

Lucid heeft prijsverlagingen aangekondigd. De Lucid Air Pure kost geen €115.000 euro meer, maar €88.000 euro (vanafprijs). De Touring kost geen €134.000 euro meer, maar €102.000 euro (vanafprijs). De Lucid Air Grand Touring zakt van €165.000 euro naar €132.000 euro (vanafprijs).

Bekijk onze auto review video op youtube en laat vooral weten wat jij van de auto vindt!

Bekijk hem hier: https://youtu.be/ETyJJkJJvk0?si=ICnkGp-eFecEDw_j