Auto advies & keuzehulp
31 maart 2023
Alfred Groters
Hij staat wel mooi in de top 10 van populaire auto's van dit moment...
Peugeot is in Nederland populair bij.. ja bij wie niet! Het merk doet ons denken aan het land van stokbrood, brie en constipatie.
Ik reed jaren geleden al met liefde in de Peugeot 206 (de voorganger van de 208) Quicksilver uit 2004, die moeiteloos over hobbelige Franse weggetjes zoefde en comfortabel meekwam op de tolweg. De populariteit van de 208 zit sinds 2019 in de groei.
De auto is in de basis al leuk uitgerust en geeft je onderweg nog altijd het Peugeot rijgevoel. Zouden wij hem je adviseren?
Het exterieur van de 208 kenmerkt zicht door een aanwezige en stoere look. De horizontale led strips aan de voorzijde doen ons denken aan de hoektanden van een leeuw. Kijkend naar de achterkant ziet de auto er sportief uit met zijn brede wielkasten en led achterlichten. Naar onze mening een geslaagd design dat zich onderscheidt van de concurrentie.
Aan het interieur van de 208 is veel aandacht besteed. Er zit gelaagdheid in het dashboard en de knoppen lijken van een piano te komen. Bovendien gaat Peugeot weer terug naar fysieke drukknoppen! Wat minder fraai, overigens, maar nog steeds prima te noemen, is de materiaalkeuze: her en der is hard plastic gebruikt. Dit doet de Renault Clio dan weer beter.
Met het touchscreen in het dashboard bestuur je het multimediasysteem. Het scherm is minimaal 7 inch groot en ook in de 10 inch verkrijgbaar. Het functioneert oké en vlot, maar er zijn alternatieven in de markt die beter scoren. Het systeem beschikt over de mogelijkheid om je telefoon te verbinden middels android auto en apple carplay. In de luxere uitvoering is je telefoon ook draadloos oplaadbaar.
En wat te denken van de “Peugeot i-Cockpit”: het digitale instrumentarium van Peugeot voor je neus. Het instrumentarium is hoog in het dashboard gebouwd, waardoor het stuurwiel eronder valt. Je kijkt dus over je stuur naar het instrumentarium en afhankelijk van je lengte en rijpositie kan dit het zicht een klein beetje belemmeren. Het idee is grappig en ziet er leuk uit, maar praktisch is het soms niet. Ook het stuur is mede hierdoor kleiner dan normaal. Wel stuurt het lekker sportief.
Achterin is de ruimte prima voor auto's in dit segment, maar niet voor 5 volwassenen bij lange ritten. De Seat Ibiza doet het wat dat betreft beter. De achterbak is voldoende qua ruimte met welgeteld 311 liter opbergvolume. Dat is minder dan een Volkswagen Polo (355 liter) en veel minder dan een Renault Clio (391 liter). Of je dat echt merk is een tweede.
De Peugeot is met meerdere motoren te verkrijgen. Helaas zijn diesels voor de meeste mensen niet meer rendabel. Wel is er een 1.2 puretech motor verkrijgbaar. Deze heeft twee vermogensopties: 100 pk en 130 pk. De 130 pk variant kan je ook in een automaatvariant verkrijgen. Het zijn fijne blokjes en geven een dynamische en als het moet vlotte rij-ervaring.
Je kan de Peugeot ook als volledig elektrische variant krijgen met 139 pk en 300 nm koppel. Die gaat ronduit snel. Daarnaast is de officiële actieradius zo'n 360 kilometer, maar in werkelijkheid zo'n 270 km, relatief aan de lage kant. Laatste is natuurlijk afhankelijk van hoe jij de auto gaat gebruiken. Binnen de bebouwde kom zijn elektrische auto’s zuiniger. Ga je veel op de snelweg rijden dan kan de actieradius lager uitvallen.
Enkele technische gegevens van het accupakket:
- Accucapaciteit: 50 kWh
- Laadvermogen: 11kW
- Laadtijd: 4 uur en 33 minuten (thuis of aan de straat)
- Laadsnelheid: 83km/u
Snelladen:
- Snel laadvermogen: 100 kW
- Snel laadtijd: 24 minuten
- Snel laadsnelheid: 471 km/u
Het onderstel is comfortabel, ook bij drempels en oneffenheden. Het is niet de scherpste auto in bochten en hij kan daarin wat hellen, maar dat merk je alleen als je ermee scheurt. De meeste mensen zullen het comfort en de opvallende stilte in de cabine waarderen. Het is dus ook een fijne snelweg cruiser. Wil je echter een leuk sturende auto in dit segment, ga dan ook eens in een Ford Fiesta rijden. Al met al is deze 208 een prima rijdende auto die voornamelijk is geënt op comfort.
De 208 is heeft een verfrissend voorkomen en doet andere auto’s uit dit segment wat saai lijken. Het interieur is funky en combineert praktische elementen met een stijlvol design. De gebruikte materialen kunnen echter beter op sommige plekken, al is het interieur in kwaliteit nog steeds boven gemiddeld. Het is tevens niet de meest ruime auto in dit segment. De motorisering is prima en de auto rijdt relatief comfortabel en stil. Wij durven het wel aan: deze auto zouden we je zo aanraden.
+ Fraai design
+ Speels en praktisch interieur
+ Comfortabel rijgedrag
+ Prima motorisering
- Minder ruim dan andere auto’s uit dit segment
- Minder sportief sturend
- De actieradius van de elektrische variant is relatief laag