Auto advies & keuzehulp
22 augustus 2023
Alfred Groters
Rijden met wind door je haar (of kale vleespet!) maakt autorijden 10x beter!
Wij maar denken dat Nederland lekker zou verwarmen dankzij klimaatverandering! Zitten we met een grijze zomer. In mijn dromen zag ik de Scheveningse boulevard veranderen in Miami Beach Ocean Drive, met palmbomen, salamanders en bikini’s op maat. Misschien volgend jaar?!
Gelukkig is rijden in een cabrio ook heerlijk met een bescheiden zomertje! Omdat je een extra connectie maakt met de buitenwereld is je rijbeleving intenser. Bij moderne cabrio’s is het windgeruis bovendien minder en is er meer comfort. Maar da’s niet waar mensen cabrio’s op uitkiezen. Het is vooral de ervaring die telt. Zie je jezelf er al in cruisen? En zonder dak? Dát is de vraag!
Als het even kon zouden de meeste mensen cabrio rijden. Gelukkig zijn ze lang niet allemaal prijzig. De aandachtspunten? Een stoffen dak vergt onderhoud en kan gevoeliger zijn voor het weer. Ook wil de mechaniek weleens haperen bij de oudere modellen. Tenslotte hebben cabrio’s doorgaans minder opbergruimte. Allemaal overkomelijke punten, maar wel even opletten dus!
Welke zijn nou het overwegen waard? Hieronder een prettige mixtuur van smaken. Welke wil jij?
De tweede generatie. Uniek ontwerp en bekend om z’n fijne wegligging. Verkrijgbaar met 200 pk variant en krachtiger, zowel geschakeld als automaat. Een snelle unisex bak. Populair bij man en vrouw en transformer! Hij kreeg in 2010 een facelift, die hem op ‘t oog extra pit geeft.
Vlot, maar het is meer een chiller dan een racer. Verkrijgbaar met 162 pk: meer dan genoeg voor zo’n lichte auto. Ook te vinden met een kunststoffen dak! Hij kreeg een facelift in 2008 (genaamd de Mark 3.5) met een dikkere grille en kleine wijzigingen in de lampen. Een vertrouwde auto en een labrador onder cabrio’s.
Niet weg te denken! Gewild om z'n iconische design (ook van binnen), kwaliteit en een lekker geluid. Eigenlijk zijn alle Mini’s leuk en zeker de oudere. Deze is verkrijgbaar in meer dan vijf motorvarianten, en natuurlijk de ’S’ variant, met zijn zeer sportieve karakter. Populair om een reden.
Geef je ogen de kost. De schattigste cabrio ooit! Rolde al van de band in 1968. De tweede generatie werd warm ontvangen in Nederland (die heet ‘Samurai’). Dit is de derde generatie, genaamd Jimny. Vergeet snelheid en comfort. Dit is een ‘rij-ervaring’. Lekker bonkig, stevig en je kunt zonder zorgen door de modder. Dit is wat je wil.
Een moderne klassieker. Nog net voor de dagen dat politici de auto-industrie gingen martelen met hun emissie-fetish. BMW tot de max! Uniek design. Lekkere stoelen. Super sportief. Luxe. Lage zit. Alles waar je aan denkt bij BMW.
DAF 66 YA (1974-1975)
Waar je bij Rolls Royce deuren elektrisch kunt openen voor extra gemak, is men bij DAF verdergegaan: de deuren zijn gewoon weggelaten! Hoeveel gemak wil je hebben? Veel chiller. Gun jezelf het plezier van robuuste eenvoud en kies deze icoon van Nederlandse makelij.
Voor zich spreekt dat sommige cabrio’s onderhoudsgevoeliger zijn of mogen worden beschouwd als hobbyprojecten. De Mazda is weinig onderhoudsgevoelig. De Audi TT en de Mini zijn prima daily drivers. De BMW is dat ook, al kan onderhoud iets prijziger zijn. De Jimny en de DAF zijn ge-wel-dig, maar verdienen extra liefde. Oudere cabrio’s (zeker met stoffen dak) varen wel bij een plaats in een garage.
Wij gunnen iedereen dat extra gevoel van vrijheid en rij-beleving. Wil je een goede deal bij een vertrouwd autobedrijf? Bekijk dan eens via Auto Atlas welk persoonlijk aanbod je kunt ontvangen voor de cabrio die jij zoekt. Omdat autobedrijven dan het beste uit jouw vergelijking willen komen, bespaar je bij Auto Atlas gemiddeld 15 procent. Lekker makkelijk. Veel plezier en succes!
Missen we een cabrio die echt genoemd moet worden of die we moeten reviewen? Laat het ons weten!